NASIHAT benda yang BAIK , orang cakap berlagak ALIM . Apakah alasanya ?



Manusia zaman sekarang , bila ada yang nasihat benda baik , orang cakap BERLAGAK alim/baik . Nie la manusia , nak buat baik salah . Bila buat salah , eh tahu pulak nak marah . Apa kes ?

Words lain yang manusia selalu guna " Eh , ko tu sebelum nasihat orang , cermin la diri tu dulu" . Then , ada gak yang cakap "Ek eleh , dia tu nak nasihat orang . Dia tu lagi teruk la" . Hah , manusia guna macam-macam alasan tuk pesongkan benda yang betul . Rite ? Tu disebabkan tak boleh nak terima teguran atau nasihat pada orang sekeliling . Salah ke nak buat baik ? Sekurang-kurangnya , dalam menasihati nieh , kita dapat memotivasikan diri untuk jadi lebih baik . Betul tak ?

Satu lagi , bila dah cakap orang buat baik berlagak alim . Mula la nak bandingkan dengan benda yang buruk . Contoh la , "Aku sakit hati dengan budak tu . Nak nasihat orang pun pada-pada la . Dia pun bukannya baik sangat" . Perlu ke membandingkan nasihat yang baik tu dengan kekurangan dirinya ? Tak perlu buat macam tu , sekurang-kurangnya seseorang yang nasihat kita tu , buat benda yang baik . Tak salah kan ? Renungkan yup .

Kesimpulannya , terimalah setiap teguran atau nasihat daripada orang sekeliling . Sesungguhnya , itu semua adalah untuk kebaikan masing-masing . Yela , kadang-kadang kita tak sedar yang kita ada buat salah , so dengan nasihat atau teguran orang sekeliling , kita mampu perbaiki diri sendiri .

Sekian , selamat BERAMAL :)

Selami jiwa , selami akal [SENYUM SOKMO]


Suka ? Layan dan Dipersilakan LIKE . Ada yang kurang ? Sila Comment

3 comments:

Roy said...

untuk new tab^^tekan : CTRL smbil klik link tersebut!hehehe,,:P

Si kecik Aina :) said...

Maseh nohh HOTSTUFF ataih nasihat ituu :)

Adam Haris said...

AHAHA , no hal deh :)

Post a Comment