Eh , MASIH teringat Si Dia ke ? SEDIH kan ;(


Memang menyakit kan bila HUBUNGAN separuh JALAN . Betul tak ? Ye , tu semestinya , tambah-tambah lagi  kalau dah lama kenal dengan some one tu . Walaupun kadang-kadang SI Dia nakal , tu la yang membuatkan hidup kita tak sunyi bila dengan Si Dia . Tapi , bila apa yang diharapkan hanya tinggal seperti PEMBALUT LOLIPOP yang dibuang , apa boleh buat , redha je la dengan apa yang terjadi . Kali nie OWNER bukak topik nie atas permintaan PEMBACA  , OWNER nak share sikit pasal CARA-CARA nak lupakan some one yang PERNAH kita sayang .

First , kita kena ingat Allah . Ya , Allah itu penting . Apa yang terjadi , pasti ada hikmahnya . Kita kecundang dalam percintaan disebabkan kita dah jauh dari-Nya . Allah jadikan sesuatu kejadian tu untuk kita selalau ingat akan Dia . Macam mana nak ingat Allah ? Tu senang , kita dilahirkan dari kecik dalam pegangan agama . So , yang penting solat jangan tinggal . Penuhkan hati dengan ayat-ayat suci al-Quran . InsyaAllah , hati kita tenang :)

Second , kita kena habiskan masa dengan keluarga kita . Tambah-tambah dengan IBU BAPA kita yang dah besarkan kita dari kecik sampai la besar nie , kalau ada apa-apa masalah , luah & share dengan mereka , hilang sikit beban tu . Dalam menghabiskan masa tu , kita dah boleh lupakan Si Dia . Then , kesedihan tu , pasti akan hilang sedikit demi sedikit .

Third , KAWAN-KAWAN . OWNER percaya , ramai yang ada KAWAN RAPAT kan . Eh , kat sini bukan nak kira RAPAT atau TAK , sebab dalam berkawan kita tak perlu lah memilih . Rite ? hehe :) . Hilang GF/BF , kita kena ingat kita ada ramai kawan . Kawan la yang lebih lama ada dengan kita , kawan lah yang selalu BERGELAK , BERKONGSI masalah dengan kita . So , kalau boleh , ISI MASA tu dengan kekawan :)

Fourth , BUSY kan diri dengan KERJA-KERJA . Maksudnya , janglah kita TERMENUNG mengenangkan kisah lama . Tak ada faedahnya pun . So , sibukkan diri tu dengan kerja , macam kerja-kerja rumah , tolong mak ayah , tu lagi baik kan . Nanti kalau tak buat macam nie , kita akan selalu teringat akan Si Dia , pas tu berterabur habis air mata tu . Okay ya , SIBUKKAN diri tu dengan benda yang BERFAEDAH tau .


Fifth , PERCAYA PADA DIRI SENDIRI . Ow yeah ? Rite yeah , AHAHHA :D . Ha , memang PERLU kita percaya pada diri sendiri . Ramai diantara kita kecundang dalam percintaan LEMAH untuk meneruskan hidup sebab terlalu bergantung kepada Si Dia . Sampai ada yang sanggup BUNUH DIRI . Apa kes ? Perlu ke sampai macam tu ? Tak perlu ! Jangan la ada niat macam tu okay . OWNER nak tanya , sebab apa kita dilahirkan kat dunia nie ? Adakah sebab untuk menjadi seseorang yang selalu kecewa dalam percintaan ? Tak kan ? Ada banyak lagi keja kita boleh buat . Kita hidup dekat dunia nie untuk MENAMBAHKAN AMALAN , PAHALA kita untuk dunia akhirat . Kita kena kuat , tu semestinya . Kalau takut dikecewakan , JANGAN BERCINTA ya . Kalau bukan diri sendiri , siapa lagi yang mampu mengubah kita . Betul tak ? Renungkan ye :)

Sekian . Tu saja yang boleh OWNER sharekan , selamat BERAMAL ya :)

Selami jiwa , selami akal [SENYUM SOKMO]

p/s : Jangan MENGEJAR cinta yang tidak pasti TAPI KEJARLAH cinta kita pada ALLAH :)

Suka ? Layan dan Dipersilakan LIKE . Ada yang kurang ? Sila Comment

6 comments:

Nur Sofea Shafina Hasni said...

best n meanarik adam ! Insyallah .. i will do ..

Aina Nadhirah said...

Err , Nak request jugak buleh ? Buad post luahan hati , Amacam ? HAHA :D . Melawak jaa nohh owg tua oi , Stg dok kelupoq ataih katil pulokk ~ Nahh amek dua piang pi beli lolipop :)

Celgynic Gold said...

@princessdomo : okay . chaiyok eh :)

@Si kecik Aina : Request ? Maaf , kredit anda kurang daripada 10 sen . Sila tambah nilai untuk mwmbuat request seterusnya , AHAHAH :D .

Aina Nadhirah said...

Amoihh-3 , Dekut ngat aihh ~ Diskaun ckit laa nohh ? Atoto , Abg hensem :P

Celgynic Gold said...

-.- , tada diskaun-2 . Engat promosi tahunan ka ? HAHAHA :D

Aina Nadhirah said...

Acaihh ,Dekut sgt aihh . Luku pala namratuihduapuluhtujuhkali bawu tahwan . Straight A plusplusplus teruihh :P

Post a Comment