JANGAN CARI MASALAH!

Hakikatnya, kita tak berapa tabah untuk hadapi masalah. Cuba kita ingat balik, berapa kali kita menangis sebab ada masalah? Tapi dengan mengingati Allah tu ada, insyaAllah kita akan jadi kuat.

Allah cipta masalah, dugaan, cubaan, halangan, sebab Dia nak kita menjadi lebih superb, mantap, dan menghargai kehidupan. Bila ada masalah, kita akan belajar daripada kesilapan kita, secara tak langsung kita menjadi lebih sempurna. Memang kita tak sempurna, dan dilahirkan dengan ketidaksempurnaan. Tapi dengan MASALAH lah, kita ke arah KESEMPURNAAN, InsyaAllah.

Jangan risau, sebab dalam dunia ni semua masalah ada jalan penyelesaiannya. Macam addmath, susah macam mana pun, mesti ada jalannya. Tinggal kita je nak cari jawapan.

Masalah memang akan berlaku tapi kita boleh elak. Seriously, tak tipu. Caranya senang untuk dikongsi, hakikatnya aku sendiri pun terbabas.
Caranya :

'PIKIR DULU SEBELUM BUAT DAN CAKAP!'

Atau, lagi senang kalau nak cakap,

'JANGAN CARI MASALAH!'

Kadang-kadang, masalah tak datang kepada kita, tapi kita yang datang kepada masalah. Ada beberapa perkara yang kita kena ambil tahu pasal masalah :

(1) Jangan lari daripada masalah, overcome it dengan berani dan sabar.
(2) Cari jalan penyelesaian, tenangkan fikiran, mintak bantuan orang.
(3) Berdoalah kalau punya agama, ia lebih baik.
(4) ENJOY YOUR LIFE!

Kita akan bahagia, kalau kita dapat menerima fakta yang "SETIAP ORANG ADA MASALAHNYA SENDIRI DAN MASALAHNYA ITU TELAH DITAKDIRKAN UNTUK DITAKDIRKAN KEPADANYA, DALAM KEADAAN MASALAH ITU DIA BOLEH SELESAIKANNYA".



Suka ? Layan dan Dipersilakan LIKE . Ada yang kurang ? Sila Comment

No comments:

Post a Comment